Események, rendezvények

Tanulás vagy látszat? Hogyan lehet öröm, élmény a tanulás napjainkban?

Időpont: 2025. június 21. 10:30-tól

Helyszín: ELTE PPK (1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27.) 203-as terem

A mesterséges intelligencia megjelenésével új korszakba lépett a tanulás – de nem biztos, hogy mi tanárok is követtük. A tanulók ma pillanatok alatt generált szövegekkel, esszékkel, válaszokkal találkoznak, amelyeket néhány esetben nem ők gondoltak végig, nem ők fogalmaztak meg, és nem is biztos, hogy értenek. Sok tanár maga is MI-eszközöket használ feladatalkotáshoz, a diák pedig – gyakran már reflexből – ugyanazokat az eszközöket használja a válaszra. Hol van ebben a tanulás? Hol van az élmény, a felfedezés, a belső motiváció? Hol van a saját hibánkból való tanulás lehetősége?

Amikor a gép kiváló választ ad egy kérdésre, de a diák nem érti, hogy a válasz valójában mit is jelent, akkor történik-e valódi tanulás? Ha az iskola nem tud olyan feladatokat adni, amelyek valódi kihívást jelentenek, akkor mi értelme marad a tanulásnak? Minek járjunk iskolába? A kerekasztal célja nem az MI démonizálása – hanem annak vizsgálata, hogy hogyan őrizhető meg a tanulás méltósága, öröme és értelme egy olyan korban, amikor a „megoldás” mindig kéznél van.

Dilemmák, kérdések, amelyeket a kerekasztal-beszélgetésben körbejárunk:

  • Ha egy tanuló géppel írja meg a házi feladatát, vajon elvett-e valamit a tanulási folyamatból – vagy csak megmutatta, hogy a feladat eleve nem késztetett tanulásra?
  • Lehetséges-e úgy használni a mesterséges intelligenciát az oktatásban, hogy az ne a gondolkodást helyettesítse, hanem éppen elősegítse azt?
  • Lehet-e még öröm a tanulás?
  • Hogyan alakul át a pedagógus szerepe ott, ahol a tudáshoz való hozzáférés már nem kihívás, hanem adottság?
  • Hogyan készítsük a leendő tanárokat erre az új feladatra?
  • Hogyan lehet motiválni a tanulókat, akik az azonnali, gyors válaszokhoz szoktak, és akik számára a tudás fogalma egészen más, mint az őket tanítóké?
  • Hogyan hat a tanulási folyamatokra a mentális egészség romló állapota?
  • A kütyükön felnőtt nemzedéknek valóban másképp működnek a kognitív folyamatai?

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői:

  • Molnár Katalin, ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola
  • Solymosi Katalin, ELTE PPK
  • Knausz Imre, a Neveléstudomány kandidátusa, Taní-tani Online főszerkesztője
  • Horváth László, ELTE PPK
  • Lénárd Sándor, ELTE PPK – moderátor

A kerekasztal-beszélgetést után módszertani szekciókban lesz lehetőség részt venni, amelyek az alábbiak lesznek:

Tanárképzés Gépvilágban – Dr. Szűts Zoltán, dékán – EKKE

1981-ben a Kraftwerk Computer World című albuma úttörő módon tárta fel a számítógépek és a digitális kommunikáció társadalmi hatásait, egyszerre ünnepelve és kritizálva a technológiai fejlődést. Az album olyan témákat dolgoz fel, mint az adatfeldolgozás, a megfigyelés és az ember-gép kapcsolat, előrevetítve a mai digitális világ kihívásait. A mesterséges intelligencia térnyerése napjainkban új dimenziókat nyit az oktatásban is, különösen a tanárképzés területén. Műhelyünk célja, hogy közösen vizsgáljuk meg, miként támogathatja az MI a tanári munkát anélkül, hogy kiváltaná azt, figyelembe véve a hitelesség, a csalás és a tanári szerep átalakulásának kérdéseit.

Hivatásunk a tanítás! – Bajor Péter, ügyvezető elnök – Matehetsz

A köznevelési intézményekben a szokásos szakmai értekezletek mellett nincs kialakult kerete és szokásrendje a tapasztalatcserének, a szakmai kérdések rendszeres megbeszélésének. Pedig a pedagógus munka hatékonysága jelentősen nő, ha egy oktatási-nevelési intézményben elfogadó a légkör, és lehetőség van az őszinte és nyílt szakmai beszélgetésekre, esetfeltárásokra, közös minőségi idő eltöltésére. A Hivatásunk-kártyacsalád által felvetett témák az önreflexiót, az örömök megosztását, a nehézségek felvetését, a szakmai tapasztalatcserét, a megértő közösség megtapasztalását kínálják, segítik a pedagógus-generációk közötti együttműködést. A workshop résztvevői megismerkednek a kártya szakmai koncepciójával, a gyakorlatban kipróbálják a kártyás beszélgetést, és hallhatnak az eddigi tapasztalatokról. (tehetseg.hu/pedagoguskartya)

Társasjáték mint kutatási és fejlesztési eszköz a tanárképzésben – Kocsis Zsófia, tanársegéd – Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet, Debreceni Egyetem

Az élménypedagógiai megközelítések és a (társas)játékalapú tanulás az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet kaptak a felsőoktatásban. A műhely célja egy saját fejlesztésű oktatási társasjátékon, azaz a K.Ö.SZ.I. – Kommunikáció és Összhang a Szülők és az Iskola között című játékon keresztül vizsgáljuk meg, hogyan válhat a játék a tanárképzés kutatási és fejlesztési eszközévé. A társasjáték célja a szülőkkel való partnerség erősítése. A játékosok egymással együttműködve megoldják a család és iskola közötti kapcsolattartás és a szülői bevonódás kihívásait. A foglalkozás során a résztvevők nemcsak kipróbálhatják a társasjátékot, hanem betekintést nyernek annak fejlesztési folyamatába és kutatási hátterébe is. A műhely célja, hogy közösen gondolkodjunk a társasjáték-pedagógia tanárképzésben betöltött szerepéről, a készségfejlesztés lehetőségeiről, valamint a társasjáték tanárképzésbe való integrálási lehetőségeiről.

Kérjük, hogy részvételi szándékát az alábbi linken jelezze: https://forms.gle/jjRZ64MfrP6KbZQc9

Várunk mindenkit rendezvényünkön!

Még szintén kedvelheted...